Taxa-guide til Asien: Sådan undgår du at blive snydt er skrevet af Emil Moe
De bedste tips til taxa-kørsel i Asien
Asien er et vidunderligt sted, jeg jævnligt rejser til. Vejret, varmen, lyset og stemningen er alle ting, der hver gang får mig til at slappe af, om det er i byerne eller på landet, så har det hver dets charme.
På trods af at jeg har boet i både Thailand og Cambodia og rejst en del i Vietnam, lykkes det mig dog fra tid til anden stadigvæk at falde i en turistfælde, når jeg skal transporteres i Asien. Det gælder dog primært private taxaer.
Jeg vil derfor prøve at gennemgå, hvad jeg har lært af erfaring for at undgå at blive snydt, og hvordan du kan bruge de forskellige muligheder, fra almindelige taxaer til forskellige Uber-lignende services, og hvad de koster.
Betal taxaen og kom videre
Først vil jeg gerne gøre det klart, at på trods af, at jeg selv er blevet snydt adskillige gange, så har jeg aldrig haft ubehagelige oplevelser.
Jeg betaler dog også altid den pris, de beder om, og kommer videre. I langt de fleste tilfælde er det en principsag, at jeg ikke bryder mig om at blive snydt, men ikke et beløb af større betydning.
Jeg giver dog omvendt gerne drikkepenge til dem, der ikke snyder.
Brug din smartphone og spar penge
Med en smartphone og internet kan man f.eks i Cambodia spare op til 300% af “turist”-prisen.
Fx kom jeg af med 4 gange prisen fra lufthavnen, i den vietnamesiske by, Ho Chi Minh til centrum. En tur, der skulle have kostet 50 danske kroner, endte med 200 kroner. Jeg tog vel at mærke taxaen fra den officielle stand i lufthavnen.
Ja, nogle gange må man bøde for at glemme sine egne gode råd.
Du kan komme på de lokale netværk ved fx at bruge 3Likehome, købe eller lokalt simkort eller bruge en app, hvor du kan få et e-simkort.
Brug appen Grab – eller Bolt
I Asien kan man i de fleste lande – og særligt i byerne – benytte sig af app’en Grab eller et nyere alternativ: Bolt. Det gælder fx lande som Filippinerne og Thailand.
I Grab app’en bestiller du det transportmiddel, du ønsker; alt fra motorcykel til ‘SUV’. Funktionen JustGrab vælger det nærmeste transportmiddel – bortset fra motorcykler – og er helt fin i langt de fleste tilfælde. Grab vil også på forhånd oplyse prisen, og jeg har endnu ikke oplevet, at prisen afveg derfra – bortset fra når jeg i Bangkok accepterer, at chaufføren tager en betalingsvej, hvor man så betaler ekstra for fx at køre på en motorvej.
Princippet i Bolt er det samme, og da der kan være forskel i priser og – ikke mindst – i hvornår bilen kan være fremme, kan det være en god ide at have begge to.
Fordelen ved at bruge apps er, at man på forhånd taster destinationen ind og dermed ikke skal forklare sig frem til et sted, hvilket i forvejen kan være svært i Asien.
Dette kan for nogen fjerne charmen, og man kan da også vælge ikke at angive destinationen i app’en.
Taxameter i Thailand
Hvordan er det egentlig lige med den lokale valuta i Thailand?
Valutaen i Bangkok er thailandske ‘baht’ (THB). Rundt regnet skal baht divideres med 5, så 20 baht er 4 kroner, 100 baht er 20 kroner osv.
I Thailand og Bangkok er det ikke min oplevelse, at snyd med taxaer er ret udbredt, så længe man holder sig fra ‘tuk-tuks’ i Bangkok, for de er målrettet turister, og tager altid en højere pris – men så er de også muntre at køre med!
Booker jeg fra gaden, spørger jeg altid chaufføren, om han kører med “meter” – på engelsk selvfølgelig. Er svaret nej eller en undskyldning, som at det er gået i stykker, så finder jeg den næste. Siger han derimod ja, har jeg aldrig oplevet problemer.
Booker jeg en motorcykel på gaden, sørger jeg selvfølgelig for at aftale en pris på forhånd. Den skulle gerne være 50-200 baht (10-40 kroner) alt afhængig af afstanden.
Det evige spørgsmål om drikkepenge: Giver jeg drikkepenge, er det som regel 20-50 baht, altså 5-10 kroner. Drikkepenge kan gives direkte i Grab efter endt tur.
Kreative taxapriser i Vietnam
Min opfattelse af Vietnam er desværre, at det er notorisk, når det kommer til at være lidt for kreativ med taxapriserne. Et par selskaber, der altid bør være sikre, er Mai Linh og Vinasun. Sidstnævnte er statsejet. Det samme som Thailand gælder her, at man med fordel kan benytte sig af Grab eller Bolt for at undgå ubehagelige overraskelser.
I Ho Chi Minh City har jeg prøvet alt, fra at taxameteret talte for hurtigt op, til at chaufføren trykkede på en knap, som fik prisen til at stige hver gang.
Sidste gange jeg var i Ho Chi Minh City, tog jeg som tidligere nævnt en taxa fra den officielle stand i lufthavnen til mit hotel, men måtte alligevel af med 4 gange prisen. Mit råd er simpelthen at holde sig fra taxastanden lige udenfor terminalen.
Skal man fra lufthavnen i Ho Chi Minh City, bør man derfor enten bestille en limosine-service inde i terminalen. Dette koster cirka 60 kroner, hvor en reel taxa vil koste 40 kroner. Der er altså ikke den store forskel, hvis man har en dansk løn, og prisen er langt fra de 200 kroner, fup-chaufførerne tager.
Alternativt kan man bestille en Grab, der bør koste omkring de 30-40 kroner, men har man rejst 10-20 timer i fly til Asien, er det min holdning, at de sidste 20 kroner er godt givet ud.
Valutaen i Vietnam er vietnamesiske ‘dong’ (VND). Der går cirka 10.000 VND til 3 kroner. Og hvad så med drikkepenge i Vietnam?
Ville jeg give drikkepenge, er det som regel i omegnen af 5-10%, så det er ofte 5.000-10.000 VND. Drikkepenge kan igen gives direkte i Grab efter endt tur.
Prisen for taxa i Cambodia
Kursen i Cambodia er officielt ‘riel’ (KHR), men der bruges også i stort omfang amerikanske dollars, og de fleste hæveautomater betaler dig i dollars. Nogle få tilbyder både riel og dollars.
Problemet er, at hæveautomaterne betaler i størst mulige sedler, og de færreste forretninger tager imod $100-sedler, da en gennemsnitsløn i Cambodia er i omegnen af $250 om måneden. Det er derfor en god ide at veksle til $10-sedler i banken bagefter.
Kursen for dollars er $1 til 6,5 kroner og $1 er omtrent 4.100 riel. 6.100 riel er 10 kroner. Lidt forvirrende, men et godt råd er at tænke det i dollars og regne derfra. Vil jeg give drikkepenge, så runder jeg ofte op og giver i hele dollars. Så hvis turen koster 5.000 riel, betaler jeg $2, altså knap $0.75 i drikkepenge. Og ture i cambodia er billige, så det er ok at runde op.
PassApp – både i Cambodia og København
I de større byer i Cambodia kan man i resten af Asien, bruge Grab og ofte Bolt. Det er dog langt mere udbredt at bruge app’en PassApp. App’en fungerer stort set ligesom Grab, dog kan man her ikke betale gennem app’en, men man skal derimod altid betale kontant.
Beløbet står i PassApp, når turen er afsluttet, men er sjældent mere end 10-15 kroner. Enkelte chauffører prøver at komme med en forkert pris efter turen, og det skal man selvfølgelig ikke acceptere. Jeg har således prøvet, at det kostede godt $1, men han bad om $2. Han fik selvfølgelig $1 og ingen drikkepenge.
PassApp skriver alle priser i den lokale valuta, riel, men som man hurtigt opdager, når man rejser i landet, foregår rigtig mange handler i amerikanske dollars. Til trods for at den officielle kurs er tæt på 4.100 riel til $1, så regner de fleste 4.000 riel til $1 for at gøre det nemmere at konvertere. Ofte bruges riel kun til alt under $1, så man betaler dermed i 2 valutaer samtidig. Man bruger aldrig mønter i Cambodia, heller ikke amerikanske.PassApp virker i øvrigt også i København. Om det er de nye rickshaws, der bruger den, eller hvordan det hænger sammen, er mig stadig uvist. Utroligt for en app, der er cambodiansk.
God taxatur, og god tur til Sydøstasien!
Vidste du: Her er 7 oversete mad-oplevelser du skal prøve i Østrig!
7: Gourmet i 3,000 meters højde på Ice Q restaurant i Tyrol
6: Spis ost på oste-gaden i Bregenzerwald ved Vorarlberg
Få nummer 1-5 med det samme ved at skrive dig op til nyhedsbrevet, og kig i velkomstmailen:
Tilføj kommentar