Forsinket bagage: Din guide til kompensation ved ødelagt, forsinket eller mistet bagage er skrevet af Anna Christensen.
Når uheldet er ude, er der heldigvis hjælp at finde
Du er netop landet efter en lang flyvetur. Du er træt og savner allerede palmetræerne, og du vil mest af alt bare gerne hjem så hurtigt som muligt. Du står ved det langsomste bagagebånd i verden helt ør i hovedet med andre, der kigger lige så utålmodigt fra det rullende bånd ned på deres ur og tilbage på båndet igen.
Endelig begynder kufferterne at rulle ind på båndet, men din kuffert er der ikke. Du venter og venter lidt længere, indtil du bliver så træt af at se den samme skriggule kuffert passere dig for hundredetyvende gang, at du får lyst til at skrige. Og der stadig intet spor af din egen kuffert.
Til sidst meddeler skærmen, at det var alle kufferterne. Det kan da ikke passe, tænker du. Din er her jo ikke.
Måske har du oplevet ovenstående scenarie, eller måske frygter du at opleve det, når du står ved kuffertbåndet i lufthavnen. Der er heldigvis hjælp at hente lige her til, hvad du skal gøre, hvis din kuffert bliver forsinket, mistet eller ødelagt på din flyrejse.
Der er ikke noget, der kan ødelægge feriestemningen mere end mistet bagage eller forsinket fly. Derfor har vi har samlet en komplet guide til, hvad du skal gøre, hvis din bagage er forsinket, ødelagt eller mistet.
Det skal du gøre, hvis din bagage er forsinket eller mistet
Hvis der sker noget med din bagage, mens den har været i flyselskabets varetægt, er det flyselskabet, der har ansvaret for den og derfor også dem, der har pligt til at give dig erstatning.
Hvis du står i lufthavnen, og din bagage ikke dukker op eller er blevet beskadiget, skal du straks henvende dig til flyselskabet eller dem, der er ansvarlig for bagage i lufthavnen. Ofte er der en skranke ved bagagebåndene med folk, du kan henvende dig til.
Det er vigtigt, at du gør det, når du er i lufthavnen, da du skal bruge en PIR-rapport – PIR står for Property Irregularity Report – for at få kompensation. Rapporten fungerer nemlig som dokumentation for, at din bagage er forsinket.
Flyselskabet eller dem, der er ansvarlig for bagagen i lufthavnen, kan lave en PIR-rapport, som du skal bruge til at få erstatning fra flyselskabet.
Det er helt klart nemmest at få lavet PIR-rapporten, så snart du lander i lufthaven og opdager, at bagagen er forsinket. Ellers skal du tilbage til lufthavnen inden for syv dage og få den lavet. Husk at gemme en kopi af anmeldelsen.
Du kan tracke din bagage på hjemmesiden WorldTracer.aero, hvor du kan bruge sagsnummeret fra din PIR-rapport til at spore din bagage.
Du kan også bruge en Airtag, eller anden billig GPS-tracker, som du fast kan gemme i din yndlingskuffert, og på den måde kan du nemt via en app følge din kufferts vej – også i lufthavnen.
Erstatning for ødelagt bagage – det skal du gøre
Er din bagage blevet ødelagt, mens den var i flyselskabets varetægt? Så skal du igen henvende dig til flyselskabet eller selskabet, der håndterer bagage, så snart du opdager det.
Her bliver du bedt om at udfylde en anmeldelse i form af netop en PIR-rapport. Det er vigtigt, at du gemmer din kopi, da det er din dokumentation for, at du har gjort flyselskabet opmærksom på problemet inden for tidsfristen. Du skal kræve erstatning for din ødelagte bagage inden for syv dage, så det kan bedst betale sig at få udfyldt anmeldelsen i lufthavnen.
Du skal klage skriftligt til flyselskabet ved at skrive til dem senest syv dage efter, at du har modtaget din ødelagte bagage. Din skriftlige klage skal indeholde den PIR-rapport, du fik lavet i lufthavnen og dokumentation for de ting, der er blevet ødelagt, og som du kræver erstatning for.
Det er også en god idé at fortælle flyselskabet, hvornår du gerne vil have din kompensation, for ellers kan udbetalingen ende med at trække ud. Der er nemlig ikke nogen regler for, hvornår flyselskabet skal sende dig din erstatning.
Det skal du gøre for at få kompensation
Du skal altid starte med at få lavet en PIR-rapport i lufthavnen, så snart du opdager, at din bagage er forsinket eller beskadiget. Det gør du ved at henvende dig til direkte til flyselskabet eller til dem, der står for bagage i lufthavnen. De vil hjælpe dig med at udfylde anmeldelsen.
Husk at gemme en kopi af din anmeldelse; den skal du bruge senere, når du søger erstatning for din bagage. Tidsfristen for at søge erstatning er forskellig alt afhængigt af, om bagagen er ødelagt, forsinket eller mistet.
For at få erstatning for forsinket eller mistet bagage skal du senest 21 dage efter, at du har modtaget din bagage, sende en skriftlig klage til flyselskabet, hvori du gør krav på kompensation for de udgifter, du har haft i forbindelse med forsinkelsen eller for din mistede bagage.
Du skal vedhæfte din dokumentation på et rimeligt erstatningsbeløb og den PIR-rapport, du får lavet i lufthavnen som dokumentation for, at din bagage er forsinket eller mistet.
Sådan øger du chancen for at få din bagage tilbage
Det er aldrig sjovt at miste sin bagage på rejsen, men der er heldigvis ting, du kan gøre for at øge chancerne for at få din bagage tilbage, hvis uheldet skulle være ude.
I mange tilfælde kommer bagagen ikke tilbage til sin ejer, fordi ‘tagget’ – den strimmel, der sættes på i lufthavnen – er blevet revet af ved et uheld, mens bagagen er i flyselskabets varetægt. Hvis der ikke er et ekstra mærke, der fortæller, hvem ejeren er kufferten er, så bliver det meget svært for flyselskabet, at finde den rigtige ejer.
Det er derfor en rigtig god idé at sætte et ekstra klistermærke eller navneskilt på din kuffert, hvor du skriver navn og kontaktinformationer. Det gør det meget nemmere for flyselskabet at finde din kuffert og få den hjem til sin retmæssige ejer. Det er dog ikke en god ide at skrive din adresse uden på kufferten, af sikkerhedsmæssige årsager, men det kan du sagtens gøre inden i kufferten, hvor et skilt med navn, adresse og kontaktinformation kan være sidste redning for dig og din kuffert.
En anden vigtig ting, du skal huske, er at gemme den lille flip med en stregkode, du får, når du tjekker din bagage ind. Det er dit bevis for, at du har tjekket din bagage ind, og at flyselskabet har ansvaret for den. Stregkoden på den lille flip kan også bruges til at spore din kuffert. Den sidder som regel på din fysiske flybillet.
Hvornår anses bagage for at være forsvundet?
Hvis din bagage ikke er dukket op indenfor 21 dage, anses den af flyselskabet for at være forsvundet. Det er også det antal dage, du har til at klage til flyselskabet, der stod for flyvningen, hvis du vil søge erstatning for bagage, der er mistet.
Nogle gange kan bagage dukke op efter mere end 21 dage. Hvis det sker, så har flyselskabet ansvaret for at aflevere den til dit hjem helt uden omkostninger. Også hvis du ikke er hjemme, men stadig er ude at rejse.
Erstatning ved forsinket bagage – så meget kan du købe for
Hvis din baggage er forsinket eller forsvundet på rejsen, er hovedreglen, at du er berettiget til at købe de rimelige fornødenheder. Det kan for eksempel være tandbørste, oplader, medicin, undertøj eller t-shirts.
Hvad “rimelige fornødenheder” dækker over, er selvfølgelig op til fortolkning, og her skal man tage omstændigheder og destinationen i betragtning. Skal du for eksempel til et bryllup, har du lov til at leje et jakkesæt eller en kjole.
Det er vigtigt, at du ikke foretager urimeligt store køb, da det ikke er sikkert, du kan få dækket den slags omkostninger. Du får kun dækket køb til basale og nødvendige behov, så lad være med at købe for dyrt ind. Det, du er berettiget til at købe for, afhænger også af, hvor lang tid din kuffert er forsinket.
Husk at gemme alle kvitteringer for dine køb. Dem skal du bruge som dokumentation, når du søger erstatning for forsinket bagage.
Hvis din kuffert er mistet, er det nogle andre erstatningsrettigheder, der træder i kraft.
Så stor en erstatning kan du få ved ødelagt eller mistet bagage
Hvis flyselskabet har mistet din bagage, har du ret til erstatning. Flyselskabet, der var ansvarlig for din bagage, skal efter internationale regler dække op til lige knap 10.000 kroner per person som erstatning, hvis din bagage er mistet eller ødelagt.
Hvis I er to personer, der har pakket i den samme kuffert, og denne kuffert enten er mistet eller bliver ødelagt, kan begge parter søger erstatning på op til knap 10.000 kroner. Reglerne for erstatning gælder i det meste af verden, og reglerne hører under den såkaldte Montreal-konvention.
Hvis du mener, du har mistet for mere end 10.000 kroner, skal du have fat i din indboforsikring eller din rejseforsikring.
Forsikringsselskabet dækker nemlig ofte mere end 10.000 kroner, hvis din bagage bliver ødelagt, eller hvis du har mistet din bagage. Her skal du kontakte dit forsikring for at høre, om du er dækket og har krav på erstatning ved forsinket, mistet eller ødelagt bagage.
Ønsker du at klage over flyselskabet?
Hvis du ikke har hørt fra flyselskabet, efter at du har indsendt din klage, skal du sende dem en påmindelse. Det gælder især, hvis din bagage ikke er dukket op efter 21 dage, for så anses den nemlig for mistet.
Hvis du har sendt en påmindelse, og du stadig ikke modtager svar, så kan du vælge at klage over flyselskabet. Hvis flyselskabet hører hjemme i Danmark, kan du klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager. Hvis det ikke er muligt for dem at hjælpe, kan du klage videre til Forbrugerklagenævnet.
Hvis flyselskabet har base i et andet EU-land eller i Norge, Island eller Storbritannien, så kan du få hjælp til klage hos Forbruger Europa.
Hvis den mistede eller forsinkede bagage hang sammen med at flyet var forsinket i Danmark, kan du få kompensation for forsinkelsen ved at klage hos Trafikstyrelsen, og det er gratis.
Det skal du vide om erstatning, hvis din bagage er mistet, ødelagt eller forsinket
- Få altid lavet en PIR-rapport (Property Irregularity Report) i lufthavnen, da du skal bruge den til at få erstatning
- Du kan få op til 10.000 kroner i erstatning, hvis flyselskabet har mistet din bagage. Dit eget forsikringsselskab betaler ofte mere, hvis du har en rejse- eller indboforsikring
- Du har ret til at købe rimelige fornødenheder, hvis din bagage er forsinket. Det kan for eksempel være tandbørste, oplader, medicin, undertøj og en t-shirt
- Gem alle kvitteringer fra køb og alle kopier af dokumenter, du har udfyldt. Dem skal du bruge, når du søger erstatning
- Husk at gemme den lille lap med stregkoden, når du tjekker din bagage ind. Det er din kvittering for, at du har indleveret din bagage
- Hvis din bagage ikke er dukket op inden for 21 dage, anses den for at være mistet
- Du skal søge erstatning inden for 7 dage, hvis din bagage er ødelagt
- Du skal søge erstatning inden for 21 dage, hvis din bagage er forsinket eller mistet
Vidste du: Her er de 7 bedste madbyer i verden ifølge Tripadvisors millioner af brugere
7: Barcelona i Spanien
6: New Delhi i Indien
Få nummer 1-5 med det samme ved at skrive dig op til nyhedsbrevet, og kig i velkomstmailen:
Vidste du: Her er 7 af de bedste lokale madmarkeder i Danmark!
7: Grønt Marked i København
6: Økomarked i Randers
Få nummer 1-5 med det samme ved at skrive dig op til nyhedsbrevet, og kig i velkomstmailen:
Tilføj kommentar