Flyforsinkelse og aflysninger: Din guide til kompensation på rejsen er skrevet af Redaktionen RejsRejsRejs
Vi har ikke tid til flyforsinkelse
Forvirring, irritation og voksende frustrationer. Følelser vi alle har oplevet, efter planmæssigt at være ankommet i lufthavnen, gået gennem den obligatoriske sikkerhedskontrol, kun for at få øje på en af de mange afgangsskærme, der giver meldingen: ‘flight delayed’. Eller måske er dit fly blevet aflyst og pludselig føles din rejse til drømmedestinationen som om den er blevet sat på pause, på ubestemt tid!
Men hvad er egentlig dine rettigheder ved flyforsinkelse eller aflysning, hvis uheldet er ude og du pludselig er en af de mange rejsende hvert år, der får din rejse midlertidigt afbrudt af netop disse årsager? Vi har gjort arbejdet for dig, og samlet de vigtigste punkter her.
Det store overblik over kompensation ved flyforsinkelser eller aflysninger
I henhold til EU-loven ‘EC 261’ kan du som rejsende, i mange tilfælde, både være berettiget til erstatning, men også til kompensation på helt op til €600 euros per person, hvis dit fly har været forsinket i tre timer eller mere. Du kan endda søge kompensation, hvis dit fly har været forsinket eller aflyst inden for de sidste tre år.
Hvis du eksempelvis bliver nægtet adgang og afvist i boardingkontrollen, eller dit fly på anden vis er forsinket eller aflyst, så vil det i mange tilfælde være muligt for dig som rejsende, at få tildelt en flykompensation.
Derudover har EU-domstolen i 2018 besluttet, at strejke også giver kompensation til flypassagerer. Dette gælder desuden tilbage i tiden, så passagerer der er blevet påvirket af strejke indenfor de sidste tre år, højst sandsynligt også har penge til gode.
Det skal også nævnes, at forældre som rejser med et barn på under to år og uden flybillet til barnet, stadigvæk kan være berettiget til fuld kompensation. Det gælder eksempelvis også, selvom barnet sidder på skødet og derved ikke har eget sæde.
Vi hos RejsRejsRejs ønsker at gøre det nemmere for vores læsere at forstå, hvilke muligheder du har for kompensation, hvis du oplever enten flyforsinkelser eller aflysninger på dine fremtidige rejser. Vi hjælper dig også til at forstå, hvad du skal gøre, hvis du allerede er havnet i den uheldige situation – i nogle situationer kan du nemlig få kompensation i op til 3 år efter, du har oplevet flyforsinkelse eller aflysninger.
Herunder finder du et overblik over reglerne for forsinkelser og aflysninger, hvor du i mange tilfælde kan være berettiget til kompensation.
Regler for berettigelse af kompensation ved flyforsinkelse
Med udgangspunkt i reglerne for flyvning i EU-forordningens medlemslande samt Norge, Island, Schweiz med flere, gælder nedenstående vilkår ved flyforsinkelser. De gældende regler omfatter både ankomst og afgang i et medlemlands, dog vil det i sjældne tilfælde også være muligt, at være berettiget til kompensation for flyforsinkelser uden for EU.
Her vil kompensationen dog typisk være halveret samtidig med, at ankomst eller afgangslufthavnen stadigvæk skal være inden for enten EU, eller i en lufthavn i et medlemmerne af EU-forordningen.
Her er vilkårene for kompensation ved forsinkelser
- To timer eller mere ved flyvninger under 1.500 kilometer: op til €250 euros
- Tre timer eller mere ved flyvninger inden for EU på mere end 1.500 kilometer: op til €400 euros
- Fire timer eller mere ved flyvninger uden for EU på mere end 3.500 kilometer: op til €600 euros
Hvad har du ret til, hvis flyet er forsinket?
Hvis dit fly er forsinket i to timer eller mere, har flyselskabet krav på at oplyse dig om dine rettigheder. Dine rettigheder efter to timers forsinkelse og opefter omfatter følgende:
- Mad og drikke
- To gratis telefonopkald og sende e-mails
- Hotelophold, hvis du må overnatte og transport til og fra lufthavn.
- Hvis dit fly er forsinket i mere end tre timer, kan du også have krav på kompensation.
Vær opmærksom på, at du altid skal møde op i lufthavnen senest 45 minutter før din planlagt afrejse – også selv om du ved, at flyet er forsinket. Det eneste tidspunkt, dette ikke gælder, er, hvis flyselskabet har meddelt andet på skrift.
Regler for nægtet boarding og aflyst fly
Hvis der ikke er tale om flyforsinkelse, men du i stedet enten bliver nægtet boarding eller har fået aflyst dit fly, så er det i flere tilfælde stadigvæk muligt at få erstatning eller kompensation.
Her er regler for kompensation, hvis du bliver nægtet boarding eller får aflyst din flyrejse:
- Dit fly bliver aflyst mere end 14 dage før planlagt afgang – og du ankommer mere end fire timer forsinket til destinationen.
- Dit fly bliver aflyst syv dage før planlagt afgang – og du ankommer mere end to timer forsinket til destinationen
- Hvis du bliver nægtet boarding af flyet grundet overbooking
Er du berettiget til kompensation, så er det din ret som rejsende, at få udbetalt beløbet enten kontant, via bankoverførsel eller på check. I nogle tilfælde kan flyselskabet vælge at kompensere dig med rejsekuponer, dog kræver det, at du som rejsende, skriftligt accepterer dette.
Hvad har du ret til, hvis dit fly er aflyst?
Hvis dit fly bliver aflyst har du ret til følgende kompensation
- Refusion af hele billetprisen. Hvis aflysningen er forbindelse med et connecting flight, har du også krav på en returflyvning til første afgangssted, så snart det er muligt.
- Betaling af rejsen til endelige rejsemål, så snart det kan lade sig gøre. Flyselskabet skal betale for turen med et andet flyselskab, hvis selskabet ikke selv har mulighed for at give dig en plads på den første ledige afgang.
- Omlægning af rejsen til en senere dato efter eget valg, hvis der er ledige pladser.
Vær opmærksom på, at du ikke kan skifte mening og vælge en anden kompensationsmulighed, nå først duhar valgt en af de tre muligheder.
Hvis dit fly bliver aflyst kan du også få ret til følgende:
- Mad og drikke og eventuelt indkvartering og transport mellem lufthavn og overnatning, hvis du venter på omlægning af fly
- Erstatning for udgifter til fx hotelophold, der er mistet som følge af flyselskabets aflysning tæt på afrejsedato
- Økonomisk kompensation
Det er flyselskabets pligt at oplyse dig om dine rettigheder for kompensation, hvis dit fly bliver aflyst. Det er en god idé at få dette på skrift.
Hvornår kan du ikke søge kompensation?
I visse tilfælde kan du ikke søge om kompensation, hvis du bliver nægtet boarding. Her er eksempler på dette:
- Check-in er sket for sent
- Nægtet adgang grundet sikkerheds- eller helbredsmæssige årsager
- Manglende/ikke tilstrækkelig legitimation
- Manglende visum eller anden tilladelse til indrejse
- Manglende overholdelse af flyselskabets vilkår og betingelser
Det er altid dit ansvar som rejsende at sørge for at møde op i lufthavne til tiden, have styr på visum regler og at følge flyselskabets regler. Husk derfor altid at tjekke op på alle praktiske ting i god tid hjemmefra.
I enkelte tilfælde, vil du som rejsende ikke være berettiget til kompensation, selvom at flyet er forsinket og du samtidig er uden skyld. Det kan skyldes, at forsinkelsen på ingen måde er flyselskabet skyld, men i stedet skyldes enten dårligt vejr, naturkatastrofer, terrortrusler eller ulovlige strejker, der ikke er varslet på forhånd.
Husk dette, hvis du bliver ramt af flyforsinkelse
Det er utrolig vigtigt, at du gemmer alt, hvad der hedder dokumentation for din flyrejse. Det vil sige alle kvitteringer og boardingpas. Med fordel kan du ydermere tage billeder til brug af dokumentation af tid og sted, hvor du eksempelvis via billeder kan bevise, hvor forsinket du er.
Har du gemt både kvitteringer og boardingpas, så er der tilmed en chance for at få erstatning fra forsinkede- eller aflyste flyrejser, der ligger helt op til tre år tilbage.
Hvis du er meget forsinket, det vil sige i to timer eller derover, så er du samtidig berettiget til mad, drikke og telefonopkald gennem dit flyselskab.
Det vil desuden være muligt at blive indkvarteret på et hotel, hvis du er yderligere forsinket, dog vil der være forskellige faktorer der spiller ind, såsom tidspunktet på døgnet, om der er små børn med på rejsen eller ved sygdom/handicap.
Hvis du vælger at modtage yderligere kompensation af flyselskabet på stedet, så skal du være opmærksom på, at det kraftigt vil forringe muligheden for at få en større økonomisk kompensation for forsinkelserne.
Ønsker du at klage over flyforsinkelse eller aflysning?
Hvis flyselskabet nægter at betale kompensation, skal du starte med at klage til det flyselskabet, som du har købt billetterne gennem.
Hvis du ikke hører fra flyselskabet inden for fire uger, så skal du rykke dem for et svar. Ifølge Europa Kommissionen har flyselskabet nemlig pligt til at svare dig indenfor to måneder.
Reagerer flyselskabet stadig ikke på din klage indenfor de to måneder, eller har du slet ikke fået svar, kan du klage gratis til Trafikstyrelsen, hvis dit fly afrejste fra Danmark, eller hvis du rejste til Danmark fra et ikke EU-land med et EU-luftfartsselskab.
Hvis din flyafrejse er fra et andet EU-land eller fra et land uden for EU til et andet EU-land end Danmark , skal du klage til myndigheden i det land flyet afgik/skulle afgå fra. I Danmark er tidsfristen for klager på 3 år, og du kan derfor få kompensation op til 3 år efter din flyforsinkelse eller aflysning.
Der er hjælp at hente
For de fleste er reglerne for, hvad du som rejsende er berettiget til, ret så uoverskuelige og kan hurtigt give en følelse af, at det måske ikke er besværet værd. Derfor vil mange ende med ikke at drage nytte af alle de rettigheder, du som rejsende har.
Men heldigvis findes der forskellige instanser, der kan hjælpe dig mod at få en bid af kagen. Hvis du er utilfreds med din afgørelse fra flyselskabet i din sag om kompensation, kan du for eksempel klage til Trafikstyrelsen. De hjælper dig helt gratis og gennemgår din klage, når du udfylder en formular, du kan finde her. Det koster dig altså ikke noget at bruge Trafikstyrelsen som hjælp i din sag om kompensation.
Hvis du får medhold i din klage til Trafikstyrelsen skal flyselskabet udbetale kompensation og/eller refusion inden for fire uger. Hvis det ikke sker, skal du kontakte Trafikstyrelsen igen, som sørger for at rykke flyselskabet for betaling.
Der findes også andre selskaber, som tilbyder lignende services. Vær dog opmærksom på, at mange private selskaber tager penge for at hjælpe dig, hvor Trafikstyrelsen hjælper gratis.
Vidste du: Her er 7 af de bedste lokale madmarkeder i Danmark!
7: Grønt Marked i København
6: Økomarked i Randers
Få nummer 1-5 med det samme ved at skrive dig op til nyhedsbrevet, og kig i velkomstmailen: