Af Per Sommer
Hvordan kan vi rejse mere ansvarligt?
Som så mange andre så elsker jeg at rejse. Gerne langt væk i fly til eksotiske lande med behageligt klima. Og med flybilletter, der bare bliver billigere og billigere, så er jeg ikke den eneste, der flyver mere end nogensinde før. Så hvorfor tage toget eller bilen til Berlin, når det både er hurtigere og billigere at hoppe på en flyver? Men det at flyve er rigtig skidt for vores klima.
Et fly udleder næsten tre gange så meget CO2 pr. kilometer pr. person sammenlignet med en bil – ikke særligt bæredygtigt. Og mere end 16 gange så meget som et el-drevet tog. Og da vi flyver meget længere, end vi eksempelvis kører i en bil, så sviner fly voldsomt meget mere. Læs videre og lær mere om hvordan du kan rejse mere bæredygtigt.
Rejsetilbud: Ophold i afslappende omgivelser med vindunderlige vandringsmuligheder
En tur til Bangkok “koster” cirka 1.800 oksebøffer
Jeg har længe vidst, at det at flyve var skidt for klimaet, men jeg retfærdiggjorde mine flyrejser med, at jeg i stedet har skåret ned på mit forbrug – og jeg er især begyndt at spise mindre kød. Men da jeg begyndte at sætte mig lidt mere ind i flys CO2-udledning, så blev det hurtig klart, at mit mindre kødforbrug forslår som en skrædder i helvede. For selvom jeg ikke spiser kød i et helt år, så dækker det langt fra den CO2-udledning, som en returbillet til fx Bangkok udleder.
Så ikke engang ved at lægge min adfærd om ved at shoppe mindre og undgå kød, kan jeg umiddelbart kompensere for en rejse til Bangkok.
En returflyrejse uden mellemlandinger til Bangkok udleder nemlig 5 ton CO2. Hvis jeg skulle ‘spare’ det op ved ikke at spise kød, så svarer det til, at jeg ikke må spise 360 kg oksekød. Det svarer nogenlunde til 1.800 gode oksebøffer. I gennemsnit spiser en dansk mand 88 kg kød om året, mens en kvinde spiser 58 kg. Først efter fire kødfrie år vil en mand have ‘sparet sammen’ til flybilletten til Bangkok. Kvinder skal spare op i seks år…
Rejsetilbud: Oplev smagsfulde Toscana på en 9-dages bilferie
Bæredygtig turisme er misvisende
Den seneste tids store fokus i medierne på flys skadelige påvirkning af klimaet har også fået mig til at tænke på, hvordan jeg kan rejse mere bæredygtigt, og jeg fik lyst til at undersøge sagen nærmere.
Flere organisationer, som arbejder med klima og bæredygtighed, anerkender ikke begrebet bæredygtig turisme, da alle rejser i større eller mindre grad påvirker miljøet. I stedet bør vi tale om ansvarlig turisme, hvor vi er bevidste om de negative konsekvenser og samtidig rejser mere ansvarligt. 10% af verdens befolkning arbejder i erhverv tilknyttet turisme, så hvis vi holder op med rejse, så vil det især have negative konsekvenser i mange fattige lande, som er dybt afhængig af turismen. Og det i sig selv, synes jeg, er en god grund til at tage afsted.
Her er et godt flytilbud til London – tryk på “se tilbud” inde på siden for at få den endelige pris
Flyv mindre, flyv direkte og flyv på økonomiklasse – rejs bæredygtigt
Det siger næsten sig selv, at den mest effektive måde at reducere sit CO2-aftryk er ved at flyve mindre. Vælg færre lange ture og bliv eventuelt væk i længere tid i stedet for en masse korte ferier. Ifølge tænketanken CONCITO, så udleder hver dansker i gennemsnit 19 tons CO2 om året, hvilket gør os til det syvendemest CO2-forurenende land i verden.
Så ved at droppe rejsen til Bangkok svarer det cirka til 20% af en danskers udslip. Men i følge FNs klimamål, så skal vi faktisk endnu længere ned. Målet her er 2-3 tons CO2 pr. dansker om året.
Ved at vælge mere direkte flyruter og færre mellemlandinger så kan du også spare CO2. Ifølge en rapport fra NASA, kommer cirka 25% af et flys udledninger fra start og landinger. Desværre er rejser med mange mellemlandinger ofte meget billigere. Måske vores politikere skulle begynde at beskatte rejser med mange stop?
Jeg har ikke selv råd til flyve på business class, og det er faktisk meget godt for miljøet. Undersøgelser har nemlig vist, at man udleder op til tre gange så meget CO2 på business, da det udnytter flyets kapacitet dårligere.
Klik her for et tilbud på en pakkerejse til Bulgarien
Du kan CO2-kompensere din rejse
CO2-kompensation går ud på, at du støtter et klimavenligt projekt med et beløb, der svarer til din flyveturs CO2-udledning. Det kan for eksempel være skovrejsning eller støtte til bedre brændeovne i u-landene.
De fleste flyselskaber tilbyder også, at du kan CO2-kompensere via deres hjemmesider. Desværre er det ofte gemt langt væk, og jeg ville ønske, at de tilbød det lige så aggressivt, som de tilbyder hoteller, billeje og forsikringer…
Her kan du se mulighederne for at CO2-kompensere hos de største flyselskaber (januar 2019):
- SAS
Tilbyder ikke mulighed for at CO2-kompensere i forbindelse med købsprocessen. Men de har en side (gemt langt væk), hvor du kan beregne og betale kompensation. - Norwegian
Tilbyder ikke mulighed for at CO2-kompensere. Men de har selv iværksat en række projekter. - EasyJet
Tilbyder ikke mulighed for at CO2-kompensere. - Ryanair
Tilbyder mulighed for at CO2-kompensere, når du betaler for din billet. - Lufthansa
Samarbejder med organisationen Myclimate. - British Airways
Lige inden betaling har du mulighed kompensere med op til 50 kroner uanset, hvor langt du flyver. 50 kroner er et helt urealistisk lavt beløb, og jeg anbefaler, at du kompenserer via andre organisationer. - KLM
Tilbyder tilkøb, når du booker en billet.
Selv har jeg prøvet flere af ovenstående organisationer, og Atmosfair er den organisation, som jeg selv hælder mest til. Den laver nogle meget specifikke beregninger til de selskaber, som du rejser med.
Klik her for et godt hotel-tilbud til London, England.
Kritik af CO2-kompensation
Hjælper det så at CO2-kompensere? Ja, siger flyselskaberne, men mange forskere er dog også kritiske. Flere mener at CO2-kompensation gør os blinde for vores forbrug. Selvom der bliver plantet træer via din CO2-kompensation, så kan træer ikke optage det lige så hurtigt, som fly udleder det. Den bedste løsning vil være, at vi flyver mindre og samtidig planter flere træer.
Uanset hvad så er det altid bedre at kompensere end at lade være. For uanset om vi CO2-kompenserer eller ej, så sviner vi i Danmark i forvejen alt for meget. Vi udleder som nævnt cirka 19 tons CO2 om året pr. dansker. Det mest ansvarlige er både at flyve mindre, spise mere bæredygtigt og i det hele taget nedsætte forbruget. Og så skal vi nok også hjælpe verdens ulande med at svine mindre. Så selv om vi ikke flyver, så bør vi stadig støtte flere CO2-neutraliserende projekter.
Se et godt tilbud på billeje i London her.
Et bæredygtigt ansvar for det enkelte individ
Der er ingen tvivl om, at det stiller store krav til det enkelte individ at rejse mere bæredygtigt. Det er fristende at tage en ekstra rejse til Bangkok, hvis man kan komme afsted for under 4.000 kroner. Derfor er det også vigtigt at huske hinanden på at være mere mådeholdne og huske at betale CO2-kompensation.
Men hvis det virkelig skal batte noget, så kræver det, at der bliver forsket intensivt i at gøre fly meget mere bæredygtige. EasyJet har annonceret, at de i fremtiden vil satse på el-drevne fly mellem London og Amsterdam. Måske er det vejen frem og bæredygtigt nok? Og så skal vi have Folketinget og EU på banen. I dag er der for eksempel ikke moms på flyrejser, og brændstoffet er stort set fritaget for afgifter. Og så giver det slet ikke mening, at en rejse til Bangkok med fire mellemlandinger er billigere end at flyve direkte.
Hvis jeg var politiker, så ville jeg også arbejde benhårdt for, at mere bæredygtige rejseformer som togrejser blev både billigere og mere sammenhængende i EU.
God bæredygtig rejse!
Vidste du: Her er ekspert fra USA Rejser Nicolai Bach Hjorths top-7 oversete destinationer i USA!
7: Apostle Island, unikke øer ved Wisconsin
6: Finger Lakes, naturskønne søer i New York
Få nummer 1-5 med det samme ved at skrive dig op til nyhedsbrevet, og kig i velkomstmailen:
Tilføj kommentar