Site icon RejsRejsRejs

Nordthailand og det smukke syd – fra Chiang Mai til Phuket

Thailand, Phi Phi Island

Nordthailand og det smukke syd – fra Bangkok og Chiang Mai til Phuket er skrevet af Jesper Munk Hansen.

Planlægning af rejse til Syd- og Nordthailand

Allerede i efteråret begyndte vi at snakke om sommerferien. Skulle vi tage på den tur til Thailand, vi har drømt om? Er Thailand et godt sted at besøge om sommeren, når det er regntid?

Jeg var i Thailand som 16-årig, og vi var i Vietnam i 2019 – begge rejser var i regntiden, uden at det regnede. Så vi har før rejst i Asien om sommeren.

Vi valgte vi at rejse med TourCompass, som tilbød en rundrejse i Thailand fyldt med udflugter og oplevelser.

Thailand byder på en mangfoldighed af oplevelser fra pulserende storbyer til vilde jungler og paradisstrande. På vores 13-dages rundrejse fik vi en smagsprøve på noget af det, Syd- og Nordthailand har at byde på. Her er et indblik i vores rejse gennem dette fascinerende land.

Bangkok – Thailands bankende hjerte

Vores eventyr begyndte i Bangkok – en by der aldrig sover. Efter en lang flyvetur og tre-fire timers ventetid på hotellet, før vi kunne tjekke ind, var vi klar til at udforske byen. Bangkok er en spændende blanding af gammel kultur og moderne kaos, og vi blev straks fanget af byens energi.

Vores første stop var floden Chao Phraya, hvor vi tog på en bådtur ind til centrum og oplevede Bangkoks ikoniske skyline. Da vi ankom med båden til centrum, besøgte vi blandt andet templet Wat Pho, hvor vi så den imponerende ‘Reclining Buddha’ – også kaldet Den Liggende Buddha, som er en af de største Buddha-statuer i Nordthailand med en højde på 15 meter og en længde på 46 meter.

Det var fascinerende at opleve denne fredfyldte oase midt i byens travlhed.

Tempeltid og passende påklædning

Der er mange smukke templer i Thailand, som er værd at besøge, og der er det vigtigt at vide, at knæene og skuldrene skal være tildækket, når du går ind i et tempel i Thailand. I nogle tilfælde skal du endda være iført lange bukser.

Derfor købte vi et par ‘elephant pants’, som er meget populære i Thailand. Det er behagelige lange bukser, som ikke føles varme at have på, selvom det er over 30 grader.

Vores tid i Bangkok blev også brugt på at se Wat Arun – endnu et ikonisk tempel – nyde lokal mad på streetfood-markeder og suge atmosfæren til os.

Bangkok har så meget at byde på, at to dage ikke er nok til at udforske denne spændende hovedstad, så heldigvis havde vi planlagt at vende tilbage senere på rejsen.

River Kwai i Nordthailand – historiens vingesus og regntid i junglen

En af de ting, vi havde glædet os til, da vi planlagde vores rejse til Nordthailand, var tid i junglen, og efter Bangkoks hektiske atmosfære søgte vi mod junglen ved River Kwai. Det begyndte at regne, da vi kørte nordpå mod Kanchanaburi, og regnen tog til.

På vejen gjorde vi stop ved Broen over floden Kwai, som er kendt fra bogen og filmen af samme navn, Dødens Jernbane Museum, Krigskirkegården og mindesmærket Hellfire Pass.

Hellfire Pass gav os et indblik i de barske forhold under opførelsen af Thai-Burma Jernbanen under Anden Verdenskrig, hvor mange arbejdende thaier og allierede krigsfanger mistede livet på grund af ekstreme arbejdsforhold. I dag er Hellfire Pass et mindesmærke og museum, der mindes arbejdere, som led og døde under byggeriet af jernbanen.

Da vi ankom til junglen ved River Kwai, skulle vi første nat overnatte i et glampingtelt. Regnen var intens, og den ‘naturlige pool’ var lukket på grund af den stigende vandstand. Vi fik at vide, at vandstanden var seks-syv meter over normal højde, så her kunne vi virkelig mærke regntiden.

På trods af regnen nød vi vores tid i junglen, og især thaimassage på hotellet var en kærkommen mulighed for afslapning efter de første dage i Bangkok.

Dagen efter fortsatte vi til et flydende hotel midt på floden; en oplevelse, der for alvor bragte os tættere på naturen. Her nød vi stilheden uden strøm og wi-fi, hvilket gav os tid til at koble af fra omverdenen. Vandstanden var steget til otte-ni meter over normal højde, og vi fik at vide, at de ikke havde oplevet lignende regnvejr i cirka 20 år.

Om aftenen oplevede vi den traditionelle Mon Dance, selvom vi måtte opgive besøget i Mon Village, som er den landsby, hvor Mon-folket bor, da broen dertil var kollapset på grund af vejret. Dette ophold i junglen ved River Kwai var en perfekt kombination af naturoplevelser, afslapning og historisk fordybelse.

Tilbage til Bangkok

Efter opholdet i junglen vendte vi tilbage til Bangkok for en enkelt dag. Vi nåede at opleve byen fra en anden vinkel ved at tage op på en af byens mange ‘skybarer’, hvor vi fik en fantastisk udsigt fra 61. etage.

Det var en kontrastfyldt dag, hvor vi gik fra om morgenen at være på en tømmerflåde i junglen til om aftenen at stå på 61. etage i Thailands hovedstad.

Ayutthaya – en rejse tilbage i tiden i Nordthailand

Næste morgen var solen vendt tilbage, og turen gik videre til Ayutthaya, som er Thailands tidligere hovedstad og en by fyldt med gamle templer og ruiner.

Ayutthaya, der er på UNESCO’s verdensarvsliste, byder på majestætiske ruiner, hvor vi blev mindet om Thailands storhedstid, og det var en gribende historisk oplevelse.

Byen gav os en dybere forståelse for landets rige kulturarv. Vi besøgte også Gold Treasure Exhibition, et guldmuseum med over 2200 guldgenstande, og sluttede dagen af med en sejltur på Chao Phraya-floden, hvor vi så solen gå ned og elefanter bade i floden.

Der er mange meninger om elefanterne i Thailand, og den diskussion vil jeg ikke deltage i. Jeg vil bare sige, at de elefanter, vi så i Thailand, havde det godt og var glade.

Historisk storhed og thailandsk kultur

I Ayutthaya fik vi en smagsprøve på byens historiske storhed og dens betydning for Thailands kultur. Det var fascinerende at gå rundt blandt ruinerne og forestille sig, hvordan livet må have været i denne gamle hovedstad.

Vi havde kun en enkelt dag i Ayutthaya, før vi skulle til smukke Chiang Mai næste dag. Efter at have boet fire forskellige steder på seks dage, meldte trætheden sig, og derfor så vi frem til at have fire dage samme sted i Chiang Mai, så vi kunne opleve roen og denne smukke by uden stress.

Chiang Mai – kultur i Nordthailand

Chiang Mai var næste stop på vores rejse, og byen bød på en helt anden atmosfære. Her mødte vi en mere afslappet side af Nordthailand på vores rejse, og vi startede med en rickshaw-tur gennem de gamle gader.

Et besøg på det berømte natmarked var også på programmet, hvor vi både oplevede det lokale håndværk og en masse specialiteter.

Majestætisk natur i elefantreservatet ChangChill

Et af de absolutte højdepunkter i Chiang Mai var besøget i elefantreservatet ChangChill. Her lærte vi om elefanternes liv, hjalp med at tilberede deres mad og lærte om disse majestætiske skabninger.

I ChangChill bor fire hunelefanter, som lever frit i naturen, men stadig modtager den nødvendige pleje.

Det var fascinerende at få et indblik i elefanternes kost og adfærd. Vidste du for eksempel, at en voksen elefant vejer tre til fire tons, spiser 300-400 kg mad om dagen og kun sover omkring tre timer?

Det var nyt for os, hvor meget arbejde der ligger i at tage sig af disse dyr, samtidig med at de får lov at leve i naturen. Det var en stor oplevelse.

Storby og afslappet kultur i Chiang Mai

Chiang Mai er en by med over en million indbyggere, men den føles meget roligere end Bangkok. Byens mentalitet er afslappet, og den kinesiske indflydelse mærkes tydeligt, da Kina kun ligger få timers flyvning derfra.

Jeg kunne virkelig godt lide Chiang Mai på grund af byens mere rolige atmosfære, og derfor var det en meget velvalgt oplevelse på vores rejse i det nordlige Thailand.

Phuket og Phi Phi Islands – paradisstrande og krystalklart vand

Efter den kulturelle rundrejse sluttede vi vores tur af med ren afslapning på Phuket. Her nød vi de smukke strande, det varme hav og den afslappede atmosfære.

I Phuket fik jeg lidt en følelse af Gran Canaria, fordi det var meget tilpasset turister. Men det var dejligt med lidt badeferie efter alle vores udflugter.

Til gengæld var en dagstur til Phi Phi Islands prikken over i’et. Vi sejlede gennem krystalklart vand, snorklede blandt farverige fisk og koralrev og slappede af på strande, man ellers kun ser på film og billeder.

Det var fantastisk at opleve disse verdenskendte strande, hvor det hvide sand møder det klare blågrønne hav.

Det var et perfekt sted at afslutte vores rejse til Thailand, og vi tog hjem med minderne om en tur fyldt med både eventyr og afslapning.

Kan man rejse til Thailand i regntiden?

Så kan man rejse til Thailand i regntiden? Ja, det kan man sagtens.

Vores oplevelse med ekstremt vejr i junglen var en sjælden hændelse, og selvom regn kan forekomme, kan du også være heldig at opleve tørvejr hele tiden, som vi gjorde i Vietnam i 2019.

Det varme klima gør regnen mere forfriskende end generende. Så hvis du planlægger en rejse til Thailand i regntiden, skal du ikke lade dig skræmme af vejrudsigten.

Vores rundrejse i Thailand gav os mulighed for at opleve landets mangfoldighed. Uanset om du er til kultur, historie, natur eller afslapning, har Thailand noget at byde på. Denne rejse vil altid stå som et uforglemmeligt minde om et land fyldt med skønhed og gæstfrihed. Der er ingen tvivl om, at vi vender tilbage til Thailand.

Vidste du: Her er top-7 bedste naturdestinationer i Asien ifølge Booking.coms millioner af brugere

7: Pai i det nordlige Thailand
6: Kota Kinabalu på Borneo i Malaysia
Få nummer 1-5 med det samme ved at skrive dig op til nyhedsbrevet, og kig i velkomstmailen:

Nyhedsbrevet sendes ud flere gange om måneden. Se vores datapolitik her.

Vidste du: Her er redaktør Annas 7 oversete favorit-øer i Thailand!