Vietnam fra nord til syd – derfor skal du rejse til Vietnam er skrevet af Jesper Munk Hansen.
Den klassiske rundrejse i Vietnam
Hvorfor rejse til Vietnam? En kold januardag tog min kæreste og jeg til et rejseforedrag for at få inspiration til nye rejsedestinationer. Asien vakte hurtigt vores interesse, da jeg tidligere har været i Thailand og Malaysia, og hun har været i Kina to gange.
Landet, der fangede vores opmærksomhed allermest, var Vietnam. Hurtigt derefter gik planlægningen i gang. Vi fandt en rejse kaldet ‘Vietnam fra Nord til Syd’, som var udarbejdet af et dansk rejsebureau i samarbejde med et lokalt vietnamesisk selskab. Rejsen startede i Hanoi i nord, og via Hoi An i det centrale Vietnam endte vi i byen Ho Chi Minh efter to uger.
Tog til maden i Hanoi
Efter 16 timers flyvning fra København med mellemlanding i Dubai landede vi i Hanoi i Vietnam.
De første dage i Hanoi gik med en planlagt byrundtur, og vi havde også lidt tid til selv at udforske byen. Her blev det blandt andet til et besøg på ‘Train Street’, som er en gade med restauranter og barer, hvor man sidder og spiser og drikker lidt, og lige pludselig hører man toget dytte i det fjerne. Når det sker, skal alle borde og stole fjernes, for så kommer toget.
Det er helt almindelig procedure, og der er ingen, der skynder sig, for de har prøvet det mange gange tidligere. Heldigvis kører toget ikke hurtigt. Det nøjes med at køre 30-40 km/t, vil jeg tro.
Tempeltid og dukketeater
På byrundturen i Hanoi besøgte vi templer og kom tæt på den buddhistiske kultur. Vi besøgte også et vanddukketeater, hvor vi i 45 minutter så på et vietnamesisk dukketeater i vand, hvor de kun snakkede vietnamesisk. Det betød, at vi forstod absolut intet af, hvad der foregik, men det tager vi med som en del af oplevelsen.
Scootere alle vegne
Efter et par dage i Hanoi havde vi også vænnet os til trafikken. Reglen er: Grønt lys gå, gult lys gå, rødt lys gå alligevel.
I Hanoi er der 9 millioner indbyggere og 6 millioner motorcykler/scootere. Så vi vænnede os hurtigt til, at man bare går ud på vejen, og så stopper man ikke. Man fortsætter og snor sig igennem trafikken. Scooterne skal nok køre udenom dig. De er vant til gående på vejen.
Det bliver først rigtig farligt, hvis du stopper midt på vejen eller begynder at gå tilbage, for scooterne forsøger jo at undgå dig ved at køre udenom.
Efter tre dage i Hanoi var det blevet tid til næste punkt på vores rejse til Vietnam, nemlig vores krydstogt.
Vietnams natur: Ubeskriveligt smukke Ha Long Bay
Ha Long Bay ligger 2-3 timers køretur ud mod vandet fra Hanoi. Efter et kort besøg på en perlefarm kom vi ombord på et lille krydstogtskib med plads til 75 mennesker. Her skulle vi overnatte, slappe af, spise, bade og nyde stilheden på bugten.
Naturen i Ha Long Bay er helt uvirkelig. Virkeligheden levede helt op til forventningerne, og Ha Long Bay er noget af det flotteste natur, jeg har set. Det har jeg også skrevet om naturen i Toscana, men Ha Long Bay giver absolut Toscana kamp til stregen.
Fred på vand, trængsel på land
Et besøg i en større grotte i Ha Long Bay gjorde mig en lille smule – eller meget – irriteret. Jeg elsker at rejse, men kan samtidig godt have svært ved alt for mange mennesker samlet på et sted. Netop derfor nød jeg også Ha Long Bay, hvor der var langt til alt, men i denne grotte stod jeg i 35 graders varme omgivet af flere hundrede turister og lokale. Hvis ikke tusinde.
Det var lørdag, og derfor var der endnu flere på Ha Long Bay og i grotten. Man kunne hverken bevæge sig frem eller tilbage og måtte bare vente til, der blev en lille smule fri, så man kunne komme fremad. Jeg gætter på, at det tog en halv time at gå op ad trapper, som normalt ville tage 1 minut. Det var værst i starten, indtil der kom lidt spredning på folk, så man kunne gå lidt rundt inde i grotten.
Tilbage på skibet nød vi aftenen og kiggede udover vandet. Næste morgen gjorde vi det samme. Uret ringede klokken 6.00, fordi vi ville nå at se solopgangen, men den var allerede stået op, selvom vi kunne se, at den egentlig burde stå op 6.30. Men så var vi da stået op og sad og fik morgenkaffe på dækket, mens vi igen kiggede udover vandet.
Nattog til Da Nang
En af de få fejl, vi begik på turen, var at bestille nattog i stedet for fly. Vi tænkte, at det kunne være hyggeligt at køre i nattog til næste sted, men nu har vi prøvet det. Og næste gang tager vi flyet.
Turen var planlagt til 16 timer, men det tog 17 timer. Distancen var ikke længere end cirka 750 km, så vi kørte kun med en gennemsnitshastighed på knap 45 km/t.
Det var et meget lille tog, hvor vi havde vores kupé og soveplads, men ikke så meget andet. Vi blev indkvarteret med to fremmede hollændere, som heldigvis var på vores egen alder, så vi kunne da snakke sammen.
Men uanset hvor lidt eller hvor meget, man kender hinanden, kan man ikke sidde og snakke sammen i 17 timer, så det blev til meget tid, hvor vi bare lå i vores seng og slappede af eller hørte musik, mens toget kørte langs den vietnamesiske østkyst.
Cykeltur til stranden i Hoi An
Efter ankomsten med tog til byen Da Nang blev vi hentet og kørt til Hoi An, som er en lille køretur på knap en halv time. Der boede vi på et fantastisk hotel med pool og haveareal, og der var selvfølgelig også restaurant, morgenmad og poolbar.
Her skulle vi bo i 3 dage, uden at der var planlagt noget officielt. Hoi An er en lille by i Vietnam med kun 100.000 indbyggere, så det var dejligt at komme lidt væk fra millionbyen.
En af dagene lånte vi cykler på hotellet og cyklede til stranden. Min cykel var alt for lille, for de er slet ikke vant til at se mennesker på 189 cm i Vietnam, så den kunne ikke indstilles til min højde. Derfor slog jeg ofte mine knæ op i styret under cykelturen. Desuden havde cyklen ikke funktionsdygtige gear, så det handlede bare om at få et flow i cyklen, så man ikke skulle op og ned i fart.
Traditioner og fuldmåne i Vietnam
Hoi An har også en gammel bydel, som er kendt for sine lanterner, som lyser op om aftenen. Byen har faktisk sin egen lanternefestival i forbindelse med fuldmåne. Her ærer man sine forfædre, og man søsætter også sin egen lanterne med ønsker for fremtiden.
På trods af at Hoi An er en lille by, er der stadig mange mennesker. Alligevel lykkedes det os tilfældigt at møde de to hollændere fra toget, som vi på grund af travlhed ikke nåede at sige farvel til på banegården.
To dage senere stod de så pludselig på samme bro som os i Hoi An. Så fik vi lige taget et billede og fulgt hinanden på Instagram, så resten af rejsen kunne føles.
Hoi An er helt klart mit favoritsted på vores rejse til Vietnam, og jeg ville ønske, vi havde haft mere end tre dage der. Vi må hellere tage tilbage en dag.
Krigens spor i Ho Chi Minh City
Den sidste del af rejsen blev tilbagelagt med fly. Vi skulle ned til Sydvietnam og besøge Vietnams største by, Ho Chi Minh City, som tidligere hed Saigon. Det er ikke hovedstaden, men det er den største by.
Efter at have udforsket Ho Chi Minh City på egen hånd de første par dage, skulle vi ud og se Cu Chi Tunnels og få en lille idé om, hvad der foregik under Vietnamkrigen. Ingen af os var født i 1975, da krigen sluttede, og vi havde generelt meget lidt viden om, hvad der skete under krigen.
Vi fik mulighed for at komme ned i de små tunneller, som vietnameserne brugte til at skjule sig, men jeg måtte igen på grund af min højde nøjes med at se det fra jordens overflade.
Det er lidt skræmmende at tænke på, at de amerikanske soldater, som var udstationerede i Vietnam, fik at vide, at de skulle være afsted i 3-4 måneder, da de tog afsted. Men de fleste af dem endte med at være i Vietnam i årevis uden at være hjemme.
Udover Cu Chi Tunnels, som ligger halvanden times kørsel fra Ho Chi Minh City, kan man også besøge krigsmuseum i byen og komme op i skyskraberen Saigon Skydeck, så man får en fantastisk udsigt udover byen.
På sejltur til Mekong-deltaet
Tre timers kørsel fra Ho Chi Minh City ligger Mekong-deltaet, som kun er en anelse mindre end hele Danmark.
Her skulle vi ud og sejle – både med motorbåd og robåd – og vi skulle besøge lokale familier, som lever af at producere ris og vin. Vi smagte en slangevin, som på trods af navnet ikke havde meget bid i sig.
Endnu en gang blev min højde på 189 cm bemærket, da en lille dreng stod og kiggede direkte på mig i flere sekunder med åben mund uden at sige noget. Han var chokeret og havde sikkert aldrig før set en høj mand før.
Jeg synes nu ikke, at 189 cm. er så slemt, hvis man ser på Danmark generelt, men i Asien er det åbenbart ekstremt.
En anden lokal familie stod for frokost til os, hvor vi selv skulle hjælpe med at lave vores egen omelet med en masse ingredienser, som vi ikke kendte. Til omeletten blev også serveret en hel fisk, hvor intet var fjernet. Hele hovedet på fisken var der stadig. Det er lidt anderledes end det, vi normalt kender fra Danmark.
Vietnam til vands igen
Som afslutning på turen til Mekong-deltaet skulle vi ud og sejle lidt med en af de lokale, som ville tage os på en 30 minutters sejltur ind i noget, der lignede jungle ude midt i deltaet.
Det var en lille dame på max 50 kilo, som sejlede os rundt med håndkraft. Som europæer kan man godt få det lidt dårligt over at sidde der og slappe af, imens en lille asiat sejler rundt med os for at tjene lidt penge. Samvittigheden blev udfordret endnu mere, da vi fik at vide, at hun i gennemsnit tjener, hvad der svarer til tre kroner på sådan en sejltur på 30 minutter. Derfor er det naturligt at give hende lidt ekstra penge.
Drikkepenge er i øvrigt helt naturligt i Vietnam, og det forventes, at man giver det. Nogle gange står de og venter på det og siger endda, hvis du ikke giver nok drikkepenge, imens andre bare håber, du vil give lidt. Det sidste var tilfældet med den lille dame i Mekong-deltaet.
Se mere om, hvordan man håndterer drikkepenge i Asien her
Vietnam skal opleves igen og igen
Vietnam kan helt klart anbefales – og især en rejse fra nord til syd, da den gav et rigtig spændende indblik i landets natur, historie og kultur. De forskellige byer har hver deres islæt og byder på mange særprægede oplevelser. Vietnam er uden tvivl blevet et af mine favoritdestinationer, og der skal ellers ikke så lidt til.
God rejse til Vietnam.
Det skal du se på din rejse til Vietnam
- Ho Chi Minh City
- Tag på sejltur i Mekong-deltaet
- Hoi An
- Ha Long Bay
- Train Street i Hanoi
Vidste du: Her er top-7 bedste naturdestinationer i Asien ifølge Booking.coms millioner af brugere
7: Pai i det nordlige Thailand
6: Kota Kinabalu på Borneo i Malaysia
Få nummer 1-5 med det samme ved at skrive dig op til nyhedsbrevet, og kig i velkomstmailen:
Vidste du: Her er ekspert fra USA Rejser Nicolai Bach Hjorths top-7 oversete destinationer i USA!
7: Apostle Island, unikke øer ved Wisconsin
6: Finger Lakes, naturskønne søer i New York
Få nummer 1-5 med det samme ved at skrive dig op til nyhedsbrevet, og kig i velkomstmailen:
Tilføj kommentar